söndag 9 februari 2014

"Vad ska jag odla?"

Så här års verkar det vara den vanligaste frågan som dyker upp i olika facebook-grupper för odling, särskilt från nybörjare, eller de som inte satsar på allt av default. Faktiskt kan jag erkänna att jag själv ställer mig den frågan ibland, även om jag egentligen vet svaret. Det du, och jag, ska odla är såklart det vi äter, tycker är vackert och som går att odla i vårt klimat utan alltför stor risk att misslyckas, för inget är tråkigare än att allt går fel, eller att man står där med 20 kg sallat när man inte äter det. Tänk och fundera på hur mycket du gör av med av olika grönsaker i köket under den period det är rimligt att lagra dem. T.ex. äter jag uppskattningsvis 2 gula lökar i veckan i snitt under året och tror att de kommer hålla sig fint i luftiga korgar i köket tills nästa sommar är ett rimligt antal lök att så/sätta runt ett drygt hundratal, några kanske inte klarar lagringen. Om en påse lökfrö innehåller 300 frön är det alltså bara vansinne att så hela, så länge du inte äter löksoppa till lunch varje dag. Lägg lite tid på att räkna och planera så får de plantor du odlar upp mer utrymme och uppmärkssamhet och du kommer säkert få en finare skörd som resultat. Äter du flera vit- eller blomkålshuvuden i veckan? Jag gör det inte, kanske bara blomkål motsvarande ett huvud i månaden, då blir det genast en mer rimlig mängd att förvälla och frysa till vinterns wokar och risotto. Visst skulle det bli ett par mer än jag tänkt mig kan man säkert hitta på något, (eller ge dem till grannen?), men 200 blomkålshuvuden lär inte gå åt hur jag än vänder på det, det är 4 i veckan, och risken om jag sår alla är överhängande att det bara blir fiasko av allt iaf, de kommer stå och trängas, få dåligt med ljus och näring, och jag kommer inte få någon fin blomkål alls, bättre då att prova med 10-15 st bara för att se hur det går.
Har du verkligen ingen hum alls om hur mycket som kan gå åt bjuder jag på denna länken som du kan utgå ifrån för att försöka bilda dig en uppfattning om vad som finns och kan tänkas gå åt. Men som sagt, så inte något du inte gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar